UNDER MINA NU 18 år vid Göteborgs universitet är det en sak som aldrig har hänt. Nämligen att det kommit någon information från någon del av förvaltningen som innehållit någon nyhet som man kommit på som skulle underlätta, förenkla eller effektivisera mitt arbete som forskare och lärare. Istället har precis allt som jag måste göra som inkluderar någon administrativ uppgift blivit svårare, mer komplicerat och tar nu mycket längre tid. Några exempel: Som ansvarig för ett antal forskningsprojekt har jag att attestera många fakturor. Det tar nu åtta! gånger så mycket tid per attest jämfört med tidigare. Att beställa resor och varor är oändligt mycket mer komplicerat nu än tidigare, liksom att göra reseräkningar. De webbsidor som GU har för detta är närmast monstruöst opedagogiska, långsamma och svårnavigerade. En så enkel sak som att få se sin lönespecifikation tog idag fjorton minuter. Reglementena är oändligt många och dessutom självmotsägande. Jag ska till exempel enligt gällande resereglemente göra mina resor ”så kostnadseffektivt som möjligt” men den resebyrå jag måste använda är inte sällan mångdubbelt dyrare än vad jag själv kan hitta på nätet för exakt samma resa. Jag har varit ansvarig för nu mer än 100 miljoner i forskningsanslag utan att jag någon gång fått kritik av revisorer för hur dessa medel använts men likväl måste jag öda en halvdag på en helt meningslös utbildning för att jag alls skall få lov att köpa varor och tjänster för mina anslag. Till detta kommer att GU har ett system för OH-kostnader som är helt obegripligt för mig. Och kan sådana som jag inte förstå systemet så är det per definition ett dåligt system.
JAG TOLKAR DETTA detta administrativa moras och denna brist på kreativitet när det gäller att hitta lösningar som underlättar arbetet som ett kulturproblem i GU:s administration. Det måste nämligen inte vara på detta vis eftersom det enligt mina erfarenheter finns två ”öar” av effektivitet och kreativitet inom verksamheten. Den ena är Forsknings- och innovationskontoret och den andra är Universitetsbiblioteket. För övrigt är situationen sådan att det måste till några radikala grepp för att förändra denna del av universitet. Här är fem förslag.
1) Gör de internetbaserade datorsystemen användarvänliga. Det är idag enklare att boka en resa till Katmandu (inklusive hotell och flygtaxi) än att göra en reseräkning eller attestera en faktura vid GU. Det är enklare att deklarera än att lägga in poster på GUP.
2) Beordra varje enskild förvaltningsenhet att komma fram med minst tre förslag som skulle underlätta arbetet för forskare och lärare (inte minst de forskare som har omfattande projektansvar).
3) Samla regelsystemet i ett antal lättanvända manualer som kontinuerligt uppdateras.
4) Göm inte den undermåliga OH-modellen bakom formuleringen att modellen inte skall användas mekaniskt. Skapa istället ett begripligt regelsystem för när undantag kan och bör göras. Vi som ansvarar för att det kommer in externa medel till GU uppskattar inte alls att ständigt behöva förhandla med prefekt, dekan och universitetsledning om dessa saker.
5) Forskningen har ju många priser, inrätta också ett pris till den administratör vid GU som under året inkommit med bästa förslag för att underlätta arbetet för forskare och lärare.
Kort sagt, det behövs en kulturrevolution inom förvaltningen. Den ska nämligen vara till för verksamheten, inte tvärtom.
BO ROTHSTEIN
PROFESSOR I STATSVETENSKAP
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://www.medarbetarportalen.gu.se/aktuellt/gu-journalen/arkiv/2013/nummer-6-13/debatt--bo-rothstein/?skipSSOCheck=true&referer=http%3A%2F%2Fwww.medarbetarportalen.gu.se%2Faktuellt%2Fgu-journalen%2Farkiv%2F2013%2Fnummer-6-13%2Fdebatt--bo-rothstein
Utskriftsdatum:
2024-03-28