Vem som helst kan vara kreativ. Men det gäller att släppa hämningarna och frigöra sig från sina begränsningar. Palle Dahlstedt gör detta med hjälp av datorn.
Vad är kreativitet?
– Traditionellt definieras det som förmågan att skapa något nytt som har ett värde. Man kan skilja mellan det som är nytt för mig och nytt för samhället. Mycket forskning och populärlitteratur är fokuserad på hur du får nya idéer, men jag ser kreativitet som en process som kanske inte ens har en tydlig idé från början.
Måste det finnas ett värde i det nya?
– Det är omdebatterat. Vissa kreativitetsforskare hävdar att det är lätt att komma på något nytt men att det ska ha ett värde för att betecknas som kreativt. Andra hävdar att värdet inte kan ingå i en definition. Det som inte är uppskattat nu kan bli det senare. Något kan ges ett stort värde nu och senare visa sig felaktigt. Jag tror att både värdet och det nya uppkommer indirekt under skapandeprocessen.
Hur ser din forskning ut?
– Det som intresserar mig är hur processen ser ut från att jag har en ursprunglig idé fram till att det finns ett färdigt verk. Idén realiseras i en skiss som jag betraktar, utvärderar och omtolkar till en ny, reviderad idé, som i sin tur blir en ny reviderad skiss. Då skeendet går fram och tillbaka väldigt många gånger mellan dessa former blir verket – oavsett om det är musik, text, bild eller annat – mer detaljerat och varje gång tillförs saker som är nya även för mig. Denna process skrivs det inte mycket om. För mig är den mer intressant än det magiska aha-ögonblicket. Jag har även påbörjat ett arbete med att skapa datormodeller av förloppet, för att testa modellen och för att se hur datorer kan bete sig kreativt. Jag har utgått från mina egna och andras musikaliska skapandeprocesser. Ett annat test är ett projekt med inbjudna tonsättare till Lindbladstudion som dokumenterar sina processer i dagboksform. Mycket tyder på att modellen också är tillämpbar på till exempel teknisk problemlösning. Sedan en tid sitter jag också i styrelsen för den gränsöverskridande stiftelsen Tällberg Foundation. Där finns ett stort intresse för hur mitt tänkande kring kreativitet och improvisation kan vara relevant för till exempel krishantering och beslutsfattande, vilket har fått mig att se min forskning på ett nytt sätt. Det är både fascinerande och roligt att de för mig specifika konstnärliga frågeställningarna har visat sig ha ett allmänintresse.
Vad är en kreativ forskningsmiljö?
– Du är kreativ om du mår bra. Det är viktigt med tid för eftertanke och tankens fria lek. Forskares tid upptas mycket av möten och byråkrati som orsakar mycket ställtid. Idag får du lägga mycket av din fritid på arbetet för att komma någon vart. Universitetet måste lita mer på vad forskarna gör och ge dem frihet att testa. Då oväntade saker kan komma ur oväntade situationer, som inte alltid är finansierade, är det viktigt att det finns forskningsfinansiering på olika nivåer.
Hur kan man bli mer kreativ?
– ”Dansa som om ingen tittar”, sade Mark Twain. Jag tror det handlar om att bli av med sina hämningar, att frigöra sig från begräsningar som inte ligger i problemet eller i själva frågan. Att sluta tänka på vad alla andra tycker. Jag tror att alla är kreativa från början men att detta ofta hindras och kanske förstörs i uppväxtmiljön.
Kan man undervisa i kreativitet?
– Det handlar om att hjälpa studenterna att hantera, renodla och förverkliga sina egna idéer. Några behöver lära sig landa och andra flyga.
Är den ekonomiskt lönsam?
– Ja, den är både lönsam och nödvändig. Dessutom mår vi bättre. Det är en trevlig känsla att skapa saker. Unga idag växer upp i ett samhälle där teknologin är lättillgänglig. De mår bra av att se sina egna alster och att skapa någonting, vilket även får dem att reflektera.
När känner du dig kreativ?
– Jämt, min hjärna går i spinn hela tiden. Jag är kreativ då jag har tid att leka med idéer och gå vidare med trådar som kommer. Men även när jag är under stor press och inte har tid att pröva alla varianter. Min bank av systematiserade anteckningar kommer då väl till pass.
TEXT: HELENA SVENSSON
FOTO: JOHAN WINGBORG
Palle Dahlstedt är docent i datorstödd kreativitet vid institutionen för tillämpad IT, konstnärlig ledare för Lindbladstudion på Högskolan för scen och musik (HSM) samt lärare i komposition vid HSM.
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://www.medarbetarportalen.gu.se/aktuellt/gu-journalen/arkiv/2014/nummer-4-14/palle-dahlstedt-om-kreativitet/?skipSSOCheck=true&referer=http%3A%2F%2Fwww.medarbetarportalen.gu.se%2Faktuellt%2Fgu-journalen%2Farkiv%2F2014%2Fnummer-4-14%2Fpalle-dahlstedt-om-kreativitet%2F
Utskriftsdatum:
2024-03-28