Anne Farewell är pionjär vid GU och hennes kurs om antibiotikaresistens kan bli den första MOOC:en som ges här.
– Innehållet är helt klart i mitt huvud. Men mycket praktiskt arbete återstår.
Anne Farewell är mycket entusiastisk över MOOC och menar att kurserna är ett nytt, revolutionerande verktyg.
– Men jag tror varken att kurserna är så bra att de kommer att ersätta våra nuvarande utbildningar eller att de kommer att förstöra universiteten som billiga substitut. Så jag försöker ha en lite lagom inställning: Jag uppfattar MOOC som ett komplement eller ett redskap.
Eftersom hon både är intresserad av pedagogik och teknik har hon, med stöd från PIL-enheten, ägnat 10 procent av sin arbetstid den senaste terminen åt att ta fram Göteborgs universitets första MOOC-kurs. Den ska handla om antibiotikaresistens.
– Jag valde detta ämne av flera skäl: Dels är det ett allvarligt problem som många känner till men kanske inte vet så mycket om. Dels kan jag på ett ganska enkelt sätt smyga in lite annan biologi också. Och eftersom antibiotikaresistens är så aktuellt tror jag också att det kommer att locka många studenter.
Innan Anne Farewell bestämde sig för att göra en kurs undersökte hon vad MOOC egentligen är för något.
C STÅR FÖR COURSE.
– Det handlar om kurser som, för det mesta, har en början och ett slut och ett bestämt syfte. Studenterna förväntas göra uppgifter och få någon sorts feedback.
O står för online och open.
– Onlinekurser har funnits sedan cirka 2000. Det speciella med MOOC är att studenterna inte behöver registrera sig vid det lärosäte som ger kursen. Kurserna är helt online, inga fysiska möten äger rum. Och de är öppna på så sätt att vem som helst kan gå dem, allt material är fritt och åtminstone i vissa fall kan studenterna börja kursen när de vill och läsa i sin egen takt.
M står för massive.
– Hur många studenter som helst kan gå kurserna, så länge dataservrarna inte kollapsar. Feedback sker därför automatiskt eller mellan studenter i olika grupper, endast undantagsvis av läraren.
VILKA ARGUMENT FINNS då för att ge en MOOC?
– Det handlar om tredje uppgiften och om att rekrytera studenter, förklarar Anne Farewell. Inte minst inom vidareutbildning, exempelvis för lärare eller sjuksköterskor, kan en MOOC-kurs säkert vara effektiv. Men det kan också vara ett sätt att utveckla ny pedagogik. För det material som fungerar för studenter över hela världen kan sannolikt användas även på kurser vid det egna lärosätet.
Anne Farewell är i princip klar med innehållet i sin kurs.
– Det som tagit längst tid är faktiskt att jaga bilder som inte skyddas av copyright. Där finns mycket för universitetet att fundera vidare över.
Själva videoinspelningarna har hon dock inte påbörjat eftersom hon ännu inte vet vilken plattform GU kommer att välja, om rektor nu ger grönt ljus för MOOC.
– De plattformar jag tycker verkar mest lämpliga är Edx, som Harvard och MIT står bakom och FutureLearn, med bas i Englands Open University. Futurelearn-föreläsningarna är riktigt korta, 3–5 minuter, vilket jag förstås måste anpassa mig till om vi väljer dem.
Anne Farewells kurs är tänkt att vara på sex veckor. Första veckan är en introduktion. Övriga fem veckor ska bestå av videofilmer med en quiz, så att studenterna kan kontrollera att de hänger med, samt länkar, både för den som inte förstått och behöver få något förklarat, och för den som vill ha en fördjupning. Kursen kommer att kräva cirka 3 timmars arbete per vecka och helst bör studenten ha gymnasiekunskaper i biologi, men det är inte nödvändigt.
– Min idealtidsplan ser ut så här: I maj fattar rektor beslut om att GU ska ge MOOC. Under sommaren produceras videorna, augusti–september viks för genomgång av kursinnehåll och justering av sådant som kanske inte fungerar. I oktober textas kurserna till svenska och i november annonserar vi. Januari–mars nästa år, ja då är det dags att köra!
PIL-enheten har byggt en multimediastudio som är klar att använda för videoproduktion. Här testar Anne Farewell anläggningens green screen.
Eva Lundgren & Allan Eriksson
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://www.medarbetarportalen.gu.se/aktuellt/gu-journalen/arkiv/2014/nummer-3-14/hon-ar-redo-for-varlden-/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-29