I likhet med många andra lärosäten väljer GU att satsa på MOOC. En arbetsgrupp föreslår att GU satsar 2 miljoner kronor under 2015 och förhoppningen är att komma igång med några kurser redan nästa år.
– Det handlar om att sätta GU på kartan, säger Mats Edvardsson på universitetsledningens stab som lett en arbetsgrupp.
Den planerade satsningen på 2 miljoner ligger ungefär i linje med vad både Uppsala och Lunds universitet satsar.
– Vi har kommit fram till att vi inte kan stå utanför men vi måste anpassa fenomenet till våra förhållanden. Vårt utbildningssystem är helt annorlunda jämfört med det anglosaxiska, som till stor del bygger på studieavgifter. Flera amerikanska universitet är dessutom privata. Huvudsyftet för oss är inte att tjäna pengar utan det handlar primärt om marknadsföring och tredje uppgiften.
Först ut i Sverige att ge MOOC-kurser är Karolinska Institutet som lanserar kurser redan i höst. Både Lunds, Uppsala, och Stockholms universitet ligger i startgroparna.
Mats Edvardsson menar att det finns flera skäl till varför GU bör satsa på MOOC.
– Det främsta syftet är att vara en del av universitetets samverkansuppdrag, det andra är att det är en del av GU:s internationella marknadsföring och det tredje är att förnya undervisningen genom att prova nya pedagogiska modeller. MOOC är en del av det digitala lärosätet version 2.0.
Han poängterar att MOOC inte är reguljär svensk högskoleutbildning.
– Det är något helt annat och att delta i en kurs ger inga poäng. En MOOC är inte heller en vanlig kurs som enkelt kan placeras vid en viss institution, utan det krävs ett samarbete mellan olika aktörer, bland annat med PIL-enheten.
Men flera problem och frågor återstår, bland annat vilken lärplattform som är lämplig, hur infrastrukturen ser ut och vilka kurser som ska erbjudas. Den stora kostnaden ligger i att ta fram en kurs, uppskattningsvis 500 000 kronor. Sedan tillkommer en licenskostnad, som beror på vilken lärplattform man väljer.
DE TVÅ STORA aktörerna på marknaden är Coursera (ett hundratal lärosäten) och Edx (28 lärosäten). Dessutom finns det amerikanska företaget Udacity och det brittiska Futurelearn. Men ett problem är att företagen inte annonserar vad det kostar att gå med.
– Det är svårt att göra en uppskattning av vad det kostar, vilket till stor del beror på hur mycket vi behöver engagera oss i ett konsortium och hur mycket av tekniken vi kan utveckla själva. Vi kan inte heller lämna lärarna i sticket utan vi måste kunna ge dem ett bra stöd.
Nu fortsätter utredningen av leverantör och teknisk plattform.
– Coursera har det bredaste utbudet men det är förmodligen också det dyraste alternativet. Det som talar för Futurelearn är att de endast har kurser som är avgiftsfria och ingår i Open University UK i samarbete med British Museum, British Library och BBC. De har även poänggivande kurser i sitt utbud.
Men det börjar bli ont om tid.
– Före sommaren måste vi vara igång, men först måste vi ha beslutat om vilken leverantör som passar oss. Sedan måste vi också ha en viss infrastruktur på plats.
Det finns också, enligt Mats Edvardsson, en ambition att MOOC-kurserna blir en språngbräda för en fortsatt utveckling av nya distanskurser och olika undervisningsmodeller som går under namnen blended learning och flipped classroom.
Vilka kurser som kan bli aktuella vill inte Mats Edvardsson spekulera om.
– Kurserna måste ha en viss populär touch och jag tror att de måste vara unika för Göteborgs universitet. Konkurrensen ökar och vi behöver bli bättre på att visa upp vad vi har. Det gäller ju att attrahera intresserade studenter. Vi ska nu göra en bred utlysning där fakulteterna får prioritera inkomna förslag.
Vad tycker du om förslaget, Kenneth Nyberg?
– Det är väl ganska uppenbart att universitet och högskolor på ett helt annat sätt än hittills måste ta till sig den digitala utvecklingens pedagogiska möjligheter, bland annat i form av ”blended learning”, men om syftet är att få största möjliga effekt för de studenter GU faktiskt har
idag tycker jag att egna MOOC:s är fel väg att gå. Istället borde vi vända på steken och satsa på stöd till våra lärare att utveckla inslagen av blended learning i befintliga campus- och distanskurser.
Historiker och lärarutbildare, bloggar på Tidens skiften: http://kennethnyberg.org/
Allan Eriksson
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://www.medarbetarportalen.gu.se/aktuellt/gu-journalen/arkiv/2014/nummer-3-14/klartecken-for-mooc/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-29