Den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningarna sker i nära samverkan mellan Göteborgs universitet och skolhuvudmän i Göteborgs Stad och Göteborgsregionen.
Den viktigaste delen av samverkan sker i samband med studenternas VFU-perioder i mötet mellan student, handledare och universitetslärare.
Ett flertal aktörer medverkar på olika sätt i lärarprogrammens VFU-kurser. Aktörerna finns både inom universitetet och inom skolverksamheterna. Ur studentens perspektiv framträder VFU-organisationen så här:
Bild från Lärarutbildarens häfte - ett häfte med VFU-information för lärare inom lärarutbildning (finns i högerkolumnen på VFU startsida). Ansvarsområden för olika aktörer regleras av gällande VFU-avtal.
Rektor har det övergripande ansvaret att i personalgruppen fördela ansvar och arbetstid för samordnare och de lärare som arbetar som handledare inom VFU.
VFU-samordnaren på ett VFU-område/VFU-skola är universitetets kontaktperson i VFU-placeringsarbetet. Samordnaren är den som ordnar en plats på en skola och hos en handledare i ett arbets-/ämneslag. Skolhuvudmannen utser vem som har detta uppdrag. Samordnaren är oftast en lärare/förskollärare i VFU-området, men på några skolor är det skolledaren.
VFU-handledaren är en behörig lärare/förskollärare på VFU-skolan/
förskolan som handleder studenten främst i sin egen verksamhet,
men också i allmänna frågor som rör yrket. VFU-handledaren är tillsammans med VFU-kursläraren återkommande personer för studenten. Det gemensamma uppdraget består i att stödja studentens utveckling under VFU så att hen ges möjlighet att nå kursens mål.
VFU-kursläraren ansvarar för att genomföra VFU-kursen samt att följa och stödja studenten i kursen. Ansvarar för bedömningsbesök och trepartssamtal.
VFU-handläggare ansvarar tillsammans med VFU-samordnare för placeringsarbetet med studenter.
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://www.medarbetarportalen.gu.se/lararutbildning/vfu/Akt%C3%B6rer+inom+VFU/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-29